wtorek, 1 listopada 2011

Analiza i interpretacja wiersza

Śpieszmy się kochać ludzi


Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
zostaną po nich buty i telefon głuchy
tylko co nieważne jak krowa się wlecze
najważniejsze tak prędkie że nagle się staje
potem cisza normalna więc całkiem nieznośna
jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy
kiedy myślimy o kimś zostając bez niego

Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna

zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykają oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć
kochamy wciąż za mało i stale za późno

Nie pisz o tym zbyt często lecz pisz raz na zawsze

a będziesz tak jak delfin łagodny i mocny

Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą

i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą
i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości
czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą

                                            /ks. Jan Twardowski/ 



Wiersz osadzony w tematyce dzisiejszego święta. Tym łatwiej zapadnie Wam w pamięć kilka kroków koniecznych do interpretacji wiersza.

Jak napisać analizę i interpretację wiersza?

1. Kto mówi?
W pierwszej kolejności staramy się "zdemaskować" podmiot liryczny. W tym celu szukamy gramatycznych wypowiedzi, które mogłyby dowodzić, kim jest liryczne "ja". UWAGA! Nie utożsamiaj osoby mówiącej w wierszu z autorem tego wiersza! Możesz o tym wspomnieć w swojej interpretacji, jeśli znasz dobrze biografię autora i widzisz wyraźne nawiązania do jego życia osobistego.

2. Do kogo mówi?
Próbujemy ustalić adresata wypowiedzi. Sprawdzamy, do kogo w swojej wypowiedzi zwraca się podmiot liryczny. Pamiętaj, że adresat wypowiedzi to niekoniecznie jedna osoba, może to być także grupa ludzi - zarówno kilku przyjaciół jak i wszyscy mieszkańcy Ziemi. W niektórych przypadkach osoba mówiąca może zwracać się także do samej siebie.

3. O czym mówi?
Musimy zastanowić się nad przesłaniem wiersza. Co chce powiedzieć nam podmiot liryczny, jaki przekaz zawarł w swojej wypowiedzi? Należy zwrócić uwagę na:
a) tytuł wiersza
b) tematykę wiersza
c) cel wiersza (po co powstał? By bawić, wzruszać, przekazać uniwersalne prawdy?)
d) nastrój wiersza
e) znaczenie czasu (czy utwór dotyczy konkretnego wydarzenia, momentu w historii?)

4. Jak mówi?
Skupiamy się na środkach stylistycznych, graficznych. Takie samo znaczenie może mieć budowa wiersza, jego układ i zapis graficzny (brak przecinków, powtarzalny refren) jak zawarcie w nim ironii czy sposobu obrazowania (ciekawe epitety, dobór słownictwa).


Jak to wszystko ma się do naszego wiersza? Spróbujcie zgodnie ze wskazówkami zawartymi w notce napisać w komentarzach, jakie elementy potrzebne do analizy i interpretacji znaleźliście w wierszu ks. Twardowskiego. W kolejnej notce znajdziecie rozwiązanie zadania.

1 komentarz:

  1. Jako tegoroczna maturzystka będę często tu zaglądała i liczę na przydatne rady! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń